7 פעולות שאנחנו נוהגים לעשות ביומיום שעלולות לפגוע בראייה שלנו - מיטל אופטיק

7 פעולות שאנחנו נוהגים לעשות ביומיום שעלולות לפגוע בראייה שלנו

מי מבנינו לא מבלה זמן רב מול מסך? קריאת מיליים, הודעות, פייסבוק ומשחקים, בזמן הזה אנו חשופים לאור כחול הנפלט מהמסכים. בכל עונות השנה, אנחנו מבלים בנסיעות, בשמש, בים, בטיולים, שזה נהדר, אך אנחנו לא תמיד מקפידים להרכיב משקפי שמש. יש פעולות נפוצות שאנו עושים ביום יום אשר עלולות לפגוע בעיניים שלנו ואפילו, להחמיר להגיע למקרים קיצוניים,

רוצים לדעת איזו פעולה עשיתם היום שעלולה לפגוע בעיניים שלכם? אז בואו נתחיל.

 

1. זמן מסך מרובה

אנחנו מבלים בממוצע כשבע שעות מול מכשירים דיגיטליים, 57% מהאוכלוסייה הבוגרת מדווחים כי חווים מאמץ בעיניים מול מחשב, תופעה ידועה הנקראת -" תסמונת ראיית המחשב" תסמונת זו כוללת תופעות של ראיה מטושטשת, כבדות בעיניים, יובש, כאבי ראש, צוואר וכתפיים.

חשוב שתדעו כי מי שנמצא מעל שעתיים רצופות מול מחשב או ב"מסך ", יש לו סיכוי גדול יותר לחוות מאמץ של העיניים. ההמלצה לתכנן את "זמן המסך" ולהפעיל שיקול דעת. אמנם בעידן המסכים זה קשה אך לא בלתי אפשרי.

מאמץ בעיניים מתגבר כשהתאורה לא מספיק טובה ולכן לפני השינה ההמלצה היא לא להשתמש במסכים, מה שפוגע ביכולת שלנו להירדם.

על מנת להקל להפחית את המאמץ של העיניים בעת שימשו במסך מומלץ להקפיד על הרחקתו עד כמה שניתן.

 

2. שפשוף העיניים-

כמה פעמים היום אתם משפשפים העיניים? חלקנו עושים זאת ללא הרף.

שפשוף עיניים גורם לקרנית להישרט ובכך עלולות להיגרם למחלות עיניים ואף להחריף בעיות ראיה קודמת. למי שיש קרטוקונוס (מחלת עיניים המתבטאת בעיוות בקרנית בצורת קונוס) השפשוף לאורך זמן, יכול לגרום לעיוורון.

מומלץ לשטוף ידיים לפני שמשפשפים את העיניים כדי שלא להעביר חיידקים לעין ולגרום לדלקת הלחמית ולעין אדומה. כאשר משהו מציק בתוך העין אני ממליצה לשטוף את העיניים במים או במי מלח.

 

3. שימוש לא נכון בעדשות מגע-

מרכיבי עדשות מגע מכירים היטב את כללי השימוש אך חלקם, לצערי, לא מקפידים אחר ההוראות. אי הקפדה על כללי ההיגיינה בטיפול בעדשות מגע, מובילה לסיכונים בריאותיים ולפגוע בעין ובראייה.

הטעויות הנפוצות שמרכיבי עדשות מגע עושים הן:

  • אי הקפדה על כללי הניקיון של העדשות ושל ה"מחסנית" שבה העדשות נמצאות.

  • חלק ממרכיבי העדשות ישנים עם עדשות או מפריזים בשעות ההרכבה, דבר היכול לגרום, לעיניים יבשות, כאבים, ראיה מטושטשת ורגישות לאור ובמקרה חמור יותר דלקות בעיניים הנקראת קרטיטיס.

4. אי הרכבת משקפי שמש-

הדרך הטובה ביותר להגן על העיניים שלנו מפני קרינת אולטרא סגול, היא להרכיב משקפי שמש איכותיים. מחקרים מראים שמי ששוהה הרבה זמן בחוץ יש לו סיכוי גדול יותר למחלות עיניים וגם חשיפה קצרה בחוף הים ללא הגנה על העיניים, יכולה להגיע לידי כוויה בעין זמנית אך כואבת שנקראת "דלקת פוטוקרטיטיס".

חשיפה ממושכת לקרני ה U.V גורמות  לפטריג'ום (רקמה עם כלי דם הצומחת מהלחמית החלק הלבן של העין ומטפסת בהדרגה על גבי הקרנית) וקטרקט (מחלה בעין  המתבטאת בעכירות של העדשה התוך עינית)

אי שימוש במשקפי שמש, מגביר את הסיכוי לחלות בסרטן העפעפיים, העור מסביב לעיניים ואף לסרטן בעין עצמה.

 

5. שימוש מרובה בטיפות עיניים-

טיפות עיניים הן הדרך הפופולרית להקל על עיניים אדמומיות, עקצוץ ועיניים יבשות, אך שימוש ממושך ומופרז בהן מחמיר את המצב.

לדוגמא, טיפות העיניים השמנוניות שמשמשות להקלת היובש שנגרמות כתוצאה  מיצור מועט של הדמעות, הן שוטפות את הסיכה הטבעית של העין וגורמות לתלות בטיפות.

גם טיפות העיניים ש"מעלימות" לכאורה אדמומיות בעיניים, למעשה מכווצות את כלי הדם וכך העין נראית פחות אדומה, אך בפועל היא מקטינה את זרם הדם וכך מונעת מעבר חמצן תקין וחומרים מזינים וחיוניים לעין.

טיפות העיניים לאלרגיה למיניהן ,יכולות להקל זמנית על אי הנוחות אך חשוב לטפל בגורם לתגובה האלרגית.

אם בעיות העיניים שלכם מחמירות תוך כדי השימוש בטיפות, חשוב לפנות לרופא עיניים.

 

6. עישון-

אם עד עכשיו לא הפסקתם לעשן, אז זה הזמן.

עישון מזיק לבריאותכם ואף פוגע בבריאות העיניים שלכם, יכול לגרום לאבדן ראיה ולעיוורון.

עישון יכול לגרום לניוון מקולרי, פגיעה בראיה מרכזית ואף לקטרקט, שינוי בעדשה התוך עינית בעין שגורם לטשטוש ואף לאבדן ראיה משמעותי שמצריך ניתוח .

כבר אמרתי שזה הזמן להפסיק?!

 

7. התעלמות מבדיקות עיניים שגרתיות-

בדיקת עיניים מקצועית ומקיפה מומלצת כל שנה, הבדיקה היא לא רק לצורך זיהוי של ראיה מטושטשת אלא בדיקת בריאות העין ואף יכולה להעיד על מצב בראותי כולל.

בעיות בבריאות רבות בגוף יכולות להשפיע על העיניים, כמו סכרת ויתר לחץ דם.

ככל שמתבגרים הראיה משתנה, אנשים מעל גיל 60 יכולים לפתח בעיות בעיניים שקשורות בגיל ועל ידי גילוי מקדם ניתן למנוע אבדן ראיה או לצמצמו, יותר מזה, לא תמיד יש סמנים או כאבים למחלה ואף יש מצבים שלא מבחינים בשינוי בראיה ובבדיקה שגרתית פשוטה מונעים אבדן ראיה.

אני ממליצה על בדיקת עיניים אצל אופטומטריסט ורופא עיניים כל שנה.

אז מתי נבדקת בפעם האחרונה ?

שרק נראה דברים טובים.

מיטל נעימי