האם זמן מסך מרובה הוא רע עבור ילדים? - מיטל אופטיק

האם זמן מסך מרובה הוא רע עבור ילדים?

נכנסת לומר לילה טוב לבן שלך ואתה מגלה שהוא משחק "Fortnite" במיטה או שהבת שלכם מתכתבת עם חברים ונוסיף את שעות הזום שנוספו בלמידה מרחוק. ילדים והטלפונים שלהם, בימינו בלתי ניתנים להפרדה וכל השעות שהם מבלים בשימוש במכשיר שלהם יכול לגרום להם נזק בראייה שלהם.
על מנת להקטין את זמן המסך יותר ויותר הורים אוסרים על שימוש בטלפון בזמן הארוחה ובבתים מסוימים אין להשתמש במכשיר שעתיים לפני השינה. כדי לשים קץ לזמן המסך הארוך, יש הורים הקובעים מגבלות זמן שימוש במכשיר של ילדיהם שקבוע וידוע מראש.

על פי מחקרים, 72% מההורים האמריקנים מדווחים כי ילדיהם מבלים למעלה משעתיים של זמן מסך ביום. רוב הילדים מבזבזים יותר זמן בבהייה במסכים אפילו יותר ממה שהוריהם חושבים.
כשהילדים מתבגרים, זמן המסך שלהם נוטה לגדול איתם. מחקרים מראים גם, כי ילדים צעירים מאוד מבלים זמן רב בכל יום בהייה במסכים.

מדוע זמן מסך גדול מדי יכול להוות בעיה לילדים?

מועצת הראייה טוענים כי 30% מההורים מדווחים שילדיהם חווים לפחות אחד מהתסמינים הבאים לאחר שנחשפו ליותר משעתיים של זמן מסך ביום:
כאבי ראש
כאבי צוואר
מאמץ עיניים, עיניים יבשות ומגורות
טווח הקשב מופחת
התנהגות לקויה
עצבנות
כל אחד מהתסמינים האלה יכול להשפיע על הביצועים בלמידה ועל אינטראקציות חברתיות.

העלייה במספר האנשים המאובחנים כקצרי ראייה גדלה בעקבות העלייה החשיפה למסכים ומכשירים אלקטרוניים.
בסינגפור, שיאנית זמן המסך, 65% מהתלמידים בגיל 6 אובחנו כקצרי ראיה .בארצות הברית ובאירופה, שם שיעורי קוצר הראייה היו נמוכים וכיום מחצית המבוגרים והצעירים סובלים מקוצר ראייה לעומת 25% בשנות השבעים.

מסכי ה- LED של מחשבים ומכשירים דיגיטליים ניידים פולטים אור המורכב מספקטרום רחב של צבעים. מרבית קרני האור הללו אינן מזיקות, אך חלק מהאור הנפלט ממסכים אלה הוא אור בעל אנרגיה גבוהה הנקרא "אור כחול."
לאור הכחול אורכי גל קצרים יותר אנרגיה גבוהה יותר מקרני אור גלויים אחרים. מחקרים מראים כי אור כחול מזיק לרשתית הרגישה לאור זה.
אור כחול ממלא גם תפקיד חשוב בוויסות קצב המחזוריות של גופנו. בעיקרון זהו שעון פנימי שפועל במוחנו ומפעיל את המחזור בין ערנות וישנוניות בפרקי זמן קבועים במשך 24 שעות.
חשיפה מרובה לאור כחול בשעות הערב עלולה לשבש את מחזור השינה ולהקשות על ההירדמות בלילה של הילד .
הפרעה בשינה יכולה להיות בעייתית לילדים, נמנום בשעות היום, חוסר ריכוז וביצוע לקוי של משימות בית הספר. הפרעה במחזור השינה יכולה גם להוביל לעלייה במשקל.
מחקרים מראים, כי אנשים שחווים שיבוש במחזור השינה ופעילות הם גם בעלי סיכוי גבוה יותר להפרעות במצב הרוח, רמות נמוכות יותר של אושר ורגשות בדידות גדולים יותר.

אז מה אנחנו כהורים יכולים להפחית את שעות המסך?
אין זה סביר שילדים יפחיתו את השימוש שלהם במכשירים דיגיטליים. לכן עלינו ההורים, לנקוט בצעדים להגבלת כמות האור הכחול המגיעה לעיניהם בזמן שהם משתמשים במכשירים אלה.
פתרון נוסף הוא לרכוש משקפיים עם עדשות המפחיתות את כמות האור הכחול שנכנס לעיניים ממסכי מחשב, טאבלט וטלפון חכם. העדשות למשקפיים מהסוג הזה מסננות אור כחול להפחתת החשיפה.
גם אם ילדכם אינו זקוק למשקפי מרשם ניתן לרכוש משקפיים ללא מספר עם מסנן אור כחול.
זכרו להשתמש בתוכנות סינון האור הכחול במכשירים מסוימים (כמו Shift Night), או באפליקציות אחרות החוסמות אור כחול.
כדי להפחית את הסיכון להפרעת ילדכם במחזור השינה צרו כלל "ללא מסכים" לפחות שעה או שעתיים לפני השינה המתוכננת שלהם.
קבעו מגבלת זמן לשימוש בטלפון של ילדכם. אפל, גוגל הציגו תוכנות ואפליקציות לניהול זמן המאפשרות לכם לעקוב אחר זמן המסך היומי של ילדכם. עלינו כהורים להקדיש יותר זמן לבלות עם הילדים ופחות זמן במכשירים שלהם.
אל תשכחו, לקבוע בדיקות עיניים שנתיות אצל אופטומטריסט קליני מוסמך לילדים מעל גיל שש בכדי לפקח על ראייתו ובריאותו של ילדך.

שנראה רק דברים טובים.
מיטל נעימי